Nüüd siis korjasin ja panin õied viina sisse. Toidus on kasulik tarvitada ingverit, ananassi ja maitseainena kasutada kurkumit.

Kuula artiklit Tänapäeval tuntakse üle saja liigese- luu- sidekoe- ja liigeselähedaste kudede haiguse. Kõige levinumad liigesevaevuste põhjused on põletikud ning traumad. Paljude liigesehaiguste puhul on võimalik ka oma toiduga olukorda parandada.

Reumatoidartriit Reuma on paljude liigese- ja lihasehaiguste sümptomite üldnimetus.

Mida süüa, kui liigesed on haiged

Üks levinum nende seast on autoimmuunne põletikuline reumatoidartriit. Reumatoidartriiti ei ole leitud neis ühiskondades, kus süüakse n-ö primitiivselt.

lina liigeste raviks

Seda haigust esineb riikides, kus toidusedel on läänestunud. Seega terviktoitude, köögiviljade ja kiudaineterikas söök, kus on vähe suhkrut, liha, rafineerimata süsivesikuid ja küllastatud rasva, annab kaitse reumatoid­artriidi vastu. Reumatoidartriidi puhul on saadud abi ka sellest, kui toidust on välja jäetud levinumad allergeenid või talumatust kriis ja valu liigestes kui ravida toiduained nisu, mais, piim ja piimatooted, veiseliha ja kohv.

Katsetamist väärt on ka maavitsaliste menüüst välja jätmine tomat, kartul, baklažaansest nendes sisalduvad alkaloidid võivad takistada kollageeni taastumist liigeses. Igasuguste põletikuliste protsesside puhul on kasulik taimne dieet, seda ka põletikuliste liigesehaiguste puhul.

Liigesepõletike tugevus on seotud liigesevedeliku PH-tasemega — mida kõrgem happesus, seda suurem valu ja põletik. Taimne toit on aluselisem ja lina liigeste raviks kui loomne ning seetõttu aitab ka vähendada põletikku liigeses ja soodustab põletiku taandumist.

Selle haiguse märksõnaga seotud tekstid: Liikmerohtu pandi toorelt peale, kui liikmekohast haige. Kui olid liigestevalud, siis peeti sooja vee sees.

Kuna põletikuvastased ühendid tekivad kehas oomega-3 rasvhapetest, siis peame hoolitsema selle eest, et meie menüüs oleks piisavalt külmaveekalu heeringas, lõhe, sardiinid või seemneid lina- õlisalveimis seda sisaldavad. Tuleb hoolitseda selle eest, et lina liigeste raviks oleks piisavalt kaunvilju, lillkapsast, spinatit. Need toidud on molübdeenirikkad, mida on meil vaja selleks, et maksa juhitud puhastumisprotsessid hästi toimiks.

Ka väävlit sisaldavad toiduained toetavad maksa puhastumismehhanisme ning neid tasub oma toidulaual hoida, nende hulka kuuluvad näiteks küüslauk, sibul, rooskapsas, kapsas. Toidus on kasulik tarvitada ingverit, ananassi ja maitseainena kasutada kurkumit.

Neil kõigil on tugev põletikuvastane toime. Abi võib saada glükoosamiini sisaldavate toidulisandite tarvitamisest, sest see aitab taastada liigese kõhre.

Mõnel inimesel võib reumatoidartriit mõjutada mitte ainult liigeseid, vaid kahjustada ka teisi organeid ja kehasüsteeme, sealhulgas silmi, nahka, kopse, veresooni ja südant.

Parim glükoosamiini vorm on kehaomane NAG N-atsetüül glükoosamiin. Podagra Üks tänapäeval väga levinud liigeseid puudutav haigus on podagramida põhjustab kusihappe kuhjumine kehavedelikes.

lina liigeste raviks

Esimene haigushoog haarab tavaliselt üht liigest, peamiselt suurt varvast. Esineb tugev valu ning võib tõusta ka palavik, tekkida külmavärinad.

Söö oma liigesed terveks

Toitumuslike faktoritega saab puriinide ja kusihappe taset kehas natuke mõjutada. On teada, et podagra tekkimisse annavad oma panuse alkohol, kõrge puriinisisaldusega toit rupskid, liha, pärm, kanaliha jnerasvad, rafineeritud süsivesikud, toidu kõrge kaloraaž. Tihti on podagrat põdevad inimesed ülekaalulised ning ka südame-veresoonkonna haiguste ja diabeedi riskigupis.

lina liigeste raviks

Ülekaalulisus on tõenäoliselt üks peamisi podagraga seotud faktoreid, millega tuleb tegelda. Selleks et langetada tervislikult kaalu, soovitan tutvuda MTÜ Eesti Toitumisteraapia Lina liigeste raviks Terviseteadja kaalugruppide pakutuga või võtta ühendust oma piirkonna toitumisnõustajaga.

Nii kaalugruppide kui toitumisnõustajate kohta saab infot www. Loobuda tuleb alkoholist ning toidus peab olema võimalikult vähe puriine. Nende toitude hulka kuuluvad rupsid, liha, koorikloomad, pärm, heeringas, sardiinid, makrellid, anšoovised.

Haiguste märksõnad

Piiri peab pidama ka selliste mõõduka puriinidesisaldusega toitudega nagu kuivatatud kaunviljad, spinat, spargel, kala, kanaliha ja seened. Kindlasti tuleb tähelepanu pöörata ka tarbitava vedeliku kogusele. Vedelikku on vaja selleks, et keha liigsest kusihappest vabaneks. Vett tuleb tarbida 1—1,5 liitrit päevas 30 ml 1 kg kohta. Hoolitsege ka selle eest, et teie menüüs oleks piisavalt foolhapet, mida saame näiteks värskest rohelisest köögiviljast, sest foolhape on see, mis takistab kusihapet tootva ensüümi tööd kehas.

Võib Eemaldage turse liigesed ka tumedate marjade söömist. Näiteks on saadud g kirsside söömisega päevas ennetada podagrahoogude teket ja alandatud kusihappe taset.

Ka teiste tumedate marjade, nt mustikate ja viirpuumarjade söömine on kasulik, sest aitab ennetada kollageeni hävinemist liigeses. Abi võib olla ka lisandina tarvitatavatest oomega-3 preparaatidest.

Oomega-3 takistab podagra puhul tekkiva põletiku ja kudede kahjustuse teket. Seleen koos E-vitamiiniga aitab samuti põletikuvastaste ainete teket vähendada ning toimib antioksüdandina.

lina liigeste raviks

Abistavad võivad olla ka ananassist pärit ensüümi bromelaiini ja taimse flavonoidi kvertsetiini tarvitamine. Bromelaiin annab parimat põletikuvastast toimet, kui seda tarbitakse söögikordade vahepeal.

Kvertsetiini saame ka toidust nt punasest sibulastkuid lisandist saame teda manustada suuremas ja kontsentreeritumas annuses ning mõju on parem. Parim variant on see, kui need kaks on koos ühes preparaadis. Seega saab iseennast ja liigeseid oma elustiili ja toitumisharjumusi jälgides oluliselt mõjutada. Sõltuvalt liigeseprobleemist on toitumuslikud lähenemised ja kasutatavad looduslikud teraapiad küll natuke erinevad, kuid kui suudame toidus tunduvalt vähendada loomsete saaduste tarbimist ja suurendada taimede osakaalu, vähendada suhkru ja rafineeritud süsivesikute ning nendest tehtud toodete söömist nt sai, valgest jahust tehtud küpsetised jm tooted ja suurendada oomega-3 rasvhappeid sisaldavate toitude tarbimist, suudame ennetada liigeseprobleeme ning kindlasti vähendada ka juba tekkinud probleemide sügavust.

Kuna seniste toitumisharjumuste muutmine ei pruugi olla lihtne, küsige julgelt abi oma piirkonna toitumisnõustajalt.